הגורם האנושי בבטיחות בעבודה - פיתוח חשיבה והתנהגות בטיחותית
קטגוריה:
טכנולוגיה רכש, לוגיסטיקה, תפעול
תחום
מועד הסדנה
הדיון בחשיבותו של הגורם האנושי בבטיחות נובע מחלקו הרב של גורם זה בגרימת תאונות עבודה.
למרות ההשקעה הרבה בשיפור תנאי הסביבה, במיגון מכונות, בציוד מגן אישי ובהדרכת עובדים, עובדים רבים מתנהגים בצורה לא בטיחותית ונקלעים למצבי תאונה או כמעט תאונה.
עלות תאונות עבודה במשק הישראלי נאמדת ב 11 מיליארד שקל בשנה! (עלות ישירה ועקיפה).
לגבי כ - 95% מהתאונות ייקבע בסופו של דבר שהן נגרמו בשל "הגורם האנושי".
טיפול בגורם האנושי מאפשר לבחון את דפוסי ההתנהגות השגויים, לנתח את הגורמים להם ולאמץ התנהגות אחרת שתפחית את הסיכוי לתאונה ואת הסיכון שבעבודה.
שינוי התנהגות עובדים חייב לבוא בד בבד עם שינוי תפיסת התפקיד של המנהלים הבכירים והישירים.
מתוך התפיסה שבטיחות ומקצועיות חד הם, חשוב לפתח את בעלי התפקידים הניהוליים כאחראים על הבטיחות, כמחנכים, מדריכים וכמשמשים דוגמא אישית.
דיבור בשפה אחת, ברורה ואחידה יצור תרבות ארגונית שבה הבטיחות היא ה"ביזנס" של כולם.
רקע
להעלות את המודעות של מנהלים בארגון לחשיבותו ולמקומו של הגורם האנושי בגרימת תאונות , ולתת בידיהם כלים ניהוליים לזיהוי ולטיפול בדפוסי עבודה שגויים.
מטרות הסדנה
כלל המנהלים בארגון, מנהלי בטיחות וממונים על הבטיחות
קהל יעד
· חשיבות הדיון בגורם האנושי כגורם תאונות עיקרי · הבחנה בין טעות אנוש להפרת משמעת · גורמים המשפיעים על התנהגות לא בטיחותית · כלים לזיהוי דפוסים שגויים ולחיזוק התנהגות בטיחותית · תפיסה אישית של תפקיד המנהל בהקשר לאחריות לבטיחות העובדים · אחריות מנהלים מההיבט החוקי – פלילי ואזרחי · יצירת מנגנונים וכלים ניהוליים לביטוי האחריות בשטח הלכה למעשה - תרגול · הצבת יעדים אישיים לביצוע ולשיפור