המעבר מתפקיד מקצועי לניהולי מצריך, בעיקר בשלב ההסתגלות הראשוני, כלים ומיומנויות מיוחדים שיקלו על מעבר זה. הסדנה תעסוק בכניסה לתפקיד ברמה האישית, ברמת הצוות, מול ממונה, עמיתים, לקוחות וספקים.
רקע
• למפות את הסוגיות הקשורות במעבר מתפקיד מקצועי לניהולי.
• להציג כלים מעשיים המאפשרים למנהל החדש הכרות עם האנשים ועם צורכי המשימה ולתרגל כלים אלו.
• לפרוס בפני הלומדים כלים ומיומנויות ניהוליות כיעד לפיתוח עתידי.
מטרות הסדנה
מהנדסים ובעלי תפקידים מקצועיים לפני כניסתם לתפקיד הניהולי הראשון, או אלה המשמשים זמן קצר בתפקיד הניהולי הראשון ועדיין חווים את המעבר.
קהל יעד
תפיסת תפקיד
• שינוי ה"קסטה"
• מקורות הסמכות והכוח [ תגמול, מקצוע ]
• ציפיות אחרים
סוגיות אופייניות ברמה האישית והבין-אישית
• חשש מאובדן שליטה
• שינוי הרגלים
• לויאליות לכפיפים?, לממונה?, לארגון?
• הגדרת הגבולות וטיב היחסים עם הצוות
• גיבוי מהממונה הישיר והבנת ציפיותיו
• הכרת הרשת הפוליטית בארגון
• מאפייני המצב – המשכיות או תהפוכות
• האם / מתי להכניס שינויים, סוגי השינויים כוח אדם, תהליכים וטכנולוגיות
מקורות למידה
• ישירים
• עקיפים
התארגנות: יצירת דפוסים ושגרות עבודה ניהוליות
• ההתארגנות הראשונית
• דפוסי עבודת המטה
• עבודה מול הממונה
• עבודה מול עמיתים, ספקים ולקוחות
כלים לניהול כפיפים
כלים ישירים ועקיפים להכרת הצוות:
• פגישות אישיות פגישת צוות, תיקים אישיים, מרכז הערכה, סדנת גיבוש, אבחון ארגוני
כלים בניהול השוטף:
• מנהיגות מעצבת: הנחייה וחניכה, יעדים ומשוב, האצלה, העשרת תפקיד
• מנהיגות מתגמלת: טיפול בקונפליקטים, תגמול
כלים לניהול לקוחות פנימיים וחיצוניים
• סקרי שביעות רצון
• מועדון לקוחות
• תקשורת
• רישות פוליטי
• מו"מ
כלים לניהול המשימה • ידע מקצועי ועסקי [פיננסי ושיווקי]
• הבחנה בין עיקר לטפל
• קביעת סדרי עדיפויות
• תכנון קצר וארוך טווח
• ארגון ובקרה
כלים לניהול עצמי
• מודעות עצמית
• שליטה וניהול רגשות
• הסתייעות בבעלי ניסיון כגון חונך ניהולי מחוץ או מתוך הארגון
• ניהול זמן