תוכנית עסקית מהווה כלי ניהולי לבדיקת כדאיות כלכלית של עסק חדש, מיזם חדש, לגיוס משקיע או לקראת ביצוע שינוי ארגוני מבני בחברה.
רקע
הקניית כלים ניהוליים וכמותיים בנושאים הקשורים לאופן כתיבת התוכנית העסקית, בחינת נכונותה ורגישותה והכרת השימושים השונים שניתן לעשות בה.
מטרות הסדנה
מנהלים בחברה, הניצבים בפני נקיטת צעד מהותי של הקמת עסק חדש או פיתוח תחום פעילותה העסקית של החברה.
קהל יעד
יום ראשון
1. מבוא: מטרות כתיבת התוכנית העסקית • מקורות המידע לרשות כותב התוכנית העסקית
2. מבנה התוכנית העסקית בהיבט הפיננסי: תרחישים אפשריים של ההתפתחות העסקית, מאזנים, דו"חות רווח והפסד ותזרימי מזומנים לתקופת התוכנית העסקית.
3. תוצרי התוכנית העסקית: • עיקרי המשמעויות הכלכליות – רווחיות, מצב נזילות ויתרות בנקאיות • מדדים כלכליים, חשבונאיים ומימוניים – יחסים פיננסיים, נקודת איזון, שת"פ, ע.נ.נ • תקופת החזר ההשקעה, חשיפה מכסימלית • ניתוחי רגישויות של תוצאות התוכנית – רגישות לשינויים במחיר המוצר, הכמות הנמכרת, מחיר ההון
יום שני
1. מטרות התוכנית העסקית: • סדר ומבניות בבדיקה • בדיקת כדאיות כלכלית • גיוס הון
• שיתופי פעולה עסקיים • גיוס ערוצי- שיווק • Go or No Go
2. איסוף "מידע עסקי" וניתוחו: • ניתוח שוק המטרה ושימוש במקורות המידע הבאים: מידע "משני" – מקורו בסקרים ומחקרים שנעשו ע"י אחרים, מידע "ראשוני"- נאסף ונותח ע"י כותבי "התוכנית העסקית" • כלים לאיסוף מידע ראשוני סקרים : פנים אל פנים, טלפוני, דואר , אינטרנט • מחקרים :"קבוצות מיקוד" , "פאנל" ,"ראיונות עומק" , "פורום מומחים"
3. מבנה "תוכנית עסקית" מודולארית: • פרק א`- "תמצית מנהלים" • פרק ב`- "פרופיל חברה"
• פרק ג`- "המיזם" או" המוצר" • פרק ד`- "השוק ותוכנית השיווק" • פרק ה`- "תוכנית המו"פ" • פרק ו`- "תוכנית תפעול וכ"א" • פרק ז` –"לו"ז ואבני דרך" • פרק ח`- "תוכנית פיננסית" (נלמד בסדנה ביום הראשון) • נספחים